Når du har skrevet ferdig teksten i en artikkel har du bare gjort én del av jobben. En svært viktig del gjenstår: Hvordan skal leserne finne fram til artikkelen din?

Det er flere grep du som fagansvarlig eller forfatter kan gjøre for å få flere lesere av artiklene dine. Det viktigste er at artiklene er faglig kvalitetssikret og oppdaterte. Følg også disse fem punktene:

  1. Lag en god, konsis tittel. OBS! Ikke døp om artikler i leksikonet uten å ha snakket med redaktøren din først. Les mer om titler.
  2. Lage gode mellomtitler. Formater dem som Overskrift 1 for vanlige mellomtitler eller Overskrift 2 for å få to nivåer i undertitlene. Bruk ord som er vanlige å søke etter. Se nedenfor.
  3. Legg inn bilder, dette fører ofte til økning i antall lesere. Skriv inn bildetekster som inneholder de viktigste nøkkelordene i artikkelen. Skriv for eksempel «Skrik av Edvard Munch», ikke bare «Skrik».
  4. Lag lenker til artikkelen fra andre leksikonartikler (bruk «foreslå endringer» dersom artikkelen ligger utenfor fagområdet ditt).
  5. Lag lenker til artikkelen fra andre nettsider. Se nedenfor.

Hjelp Google med å forstå artikkelen din

Størsteparten av leserne av Store norske leksikon finner artiklene ved hjelp av Google. Da er det viktig at Google forstår hva artikkelen handler om:

  • Artikkeltittelen (oppslagsordet) bør være sammenfallende med hva folk søker etter når de lurer på noe som handler om emnet du skriver om. Du snakke med redaktøren din før du eventuelt endrer tittel: Det er mange hensyn å ta før man velger tittel/oppslagsord.
  • Bruk andre viktige nøkkelord eller varianter av oppslagsordet i mellomtitlene, dersom det passer med teksten din.
  • Bruk «også kjent som»-feltet i faktaboksene til å angi alle andre varianter av ordet, gjerne også engelsk eller andre språk innenfor fagfelter der dette er naturlig.
  • Legg til bilder: Bildetekster og bildefilnavnene blir ekstra grundig indeksert av Google, og gjør at du kommer høyere i søkeresultatene.

Bruk ordene folk søker etter

Bruk begreper som er rettet mot et vanlig publikum, ikke det mest interne fagspråket. Bruk «også kjent som»-feltet i faktaboksene for å legge inn alternative begrep slik at artiklene dine blir mer synlige i Google-søk.

Lurer du på hvilke ord folk bruker når de søker? I verktøyet Google Trends kan du sammenligne ulike nøkkelord:

Lag lenker fra andre nettsider

Sørg for at artiklene blir lenket til fra andre nettsteder. Mange fagansvarlige publiserer også på andre nettsider. Bruk muligheten til å lenke til definisjoner og gode artikler i Store norske leksikon her. Artikler som blir lenket til fra mange eksterne sider får mange flere lesere, blant annet fordi Google tolker slike lenker som at artiklene er viktige.

Lenking til leksikonartiklene fra andre nettsider er viktig av to grunner:

  1. Du får lesere som finner fram til akkurat den artikkelen du mener at er mest relevant
  2. Google finner lenkene du har laget. Artikler som har mange lenker til seg fra andre nettsider blir oppfattet som viktige, og vil da komme høyere i søkeresultatene.

Denne artikkelen er en del av forfatterveiledningen.