Dette er en mal for hvordan symptomer og funn skal omtales i SML. Her beskrives målgrupper, lengde og hvilke elementer som hører med i en slik artikkel. Nederst er en veiledning for å finne bilder.

Målgrupper

Målgruppene er varierte. Detaljnivå og språklig nivå bør ta hensyn til målgruppene.

  • Både unge og voksne som vil vite mer om symptomer og funn
  • Pasienter som lurer på om de har en sykdom og som kanskje er bekymret for det
  • Studenter i helsefag
  • Helsepersonell som ønsker en rask oversikt
  • Journalister som skal skrive en sak og trenger bakgrunnsinfo og punkter til faktaboks

Lengde

Som hovedregel skal ingen artikler være lengre enn 10 000 tegn. For å finne antall tegn kan man kopiere teksten og lime den inn i et Word-dokument eller på en nettside som CharacterCounter (ekstern lenke).

Elementer

Symptomer er veldig forskjellige og hver artikkel må derfor tilpasses.

Som hovedregel bør artikler om symptomer og funn følge denne rekkefølgen med underoverskrifter og innhold:

Ingress

Definisjonen skal si hva symptomet betyr. Deretter skal beliggenhet i kroppen forklares overordnet (eventuelt størrelse). Skal videre ha med oppsummering av viktigste funksjoner. Skal også ha med oppsummering av viktig anatomi som er nødvendig for å forstå funksjonen. Må vurdere å ha med de viktigste sykdommene.

Årsaker

Årsaker, inkludert patofysiologiske mekanismer og anatomiske betraktninger, bør beskrives, helst med en passende inndeling og eventuelt mellomoverskrifter.

Undersøkelser

Her beskrives hvilke undersøkelser som kan gjøres for å avdekke hva symptomet kan skyldes. Både kliniske undersøkelser og andre undersøkelser som biokjemiske, radiologiske et cetera kan nevnes.

Behandling

Her beskrives symptomatisk behandling.

Kulturhistorie

Det kan i noen tilfeller være aktuelt med kulturhistoriske betraktninger.

Les mer i Store norske leksikon

Alle artikler, også de små, skal avslutte med overskriften Les mer.

  • relevante organer og organsystemer
  • relevante sykdommer

Bilde

Vi etterstreber å ha bilder i de fleste artikler. Bildene gjør det lettere å lese artiklene og gjør at artiklene våre kommer høyere i google-søk. For best google-rangering lønner det seg at bildets filnavn er relevant (gjerne navn på det som illustreres) og at navnet på det illustrerte forekommer i bildeteksten.

Vi kan bare bruke bilder hvor bildet har en tydelig lisens. Redaktørene kan ofte hjelpe til med å oversette tekst i bildene.

Shutterstock (ekstern lenke): Bildebyrå med veldig mange bilder. Redaktørene har abonnement og kan kjøpe bilder herfra. Finn gjerne et bilde og send lenken til bildet til redaktør, så laster redaktøren opp bildet. Skriv gjerne forslag til bildetekst.