Store norske leksikon har følgende kriterier for å vurdere behov for en egen artikkel.
Leksikonrelevante universiteter og høgskoler
Norske rektorer som:
- er eller har vært rektor ved et norsk universitet
- er eller har vært rektor ved en norske høgskole, videregående skole eller grunnskole, og samtidig vært sentral i samfunnsdebatten om utdanning
- er naturlig å nevne i hovedartikkelen om skole og utdanning i Norge.
Internasjonale rektorer som:
- er naturlig å nevne i hovedartikkelen om et lands skole og utdanningssystem
- har vært innflytelsesrik i internasjonal forsknings- og universitetspolitikk slik at historien om dette vanskelig kan skrives uten at vedkommende er nevnt
Universiteter og høgskoler i Norge
- Alle norske universiteter
- Alle norske statlige høyskoler
- Alle norske vitenskapelige høgskoler
- Private høgskoler i Norge som har fått akkreditert ett eller flere studier på høyere utdanningsnivå
Internasjonale universiteter som:
- er naturlig å nevne i leksikonartikkelen om landets skole og utdanning (École Polytechnique og University of Oxford)
- er blant verdens desidert mest betydningsfulle undervisnings- og forskningsinstitusjoner innenfor sine områder (Massachusetts Institute of Technology)
- over en femårsperiode vært blant de ti mest populære studiestedene for norske utvekslingsstudenter.
Fakulteter, institutter eller forskningssentre som:
- formelt spiller en spesiell rolle i nasjonal, nordisk eller internasjonal sammenheng (havforskningsinstituttet, nordisk institutt for sjørett, Det teologiske menighetsfakultetet)
- er naturlige å nevne i en artikkel om et lands utdanning eller forskning (Utdanning i Danmark eller Vitenskap og forskning i Sverige)
- har hatt en historisk betydning innenfor et fagområdet som gjør den relevant, selv om dens formelle posisjon i dag er utenfor de andre relevanskriteriene (Televerkets forskningsinstitutt)
Denne artikkelen er en del av forfatterveiledningen.